Hvordan det går med styrketreningen

styrketreningJeg skrev tidligere om at jeg var begynt med en mer metodisk styrketrening, og hadde gått til anskaffelse av en privat trener. Nå når jeg har fått litt mer erfaring rundt det, og trent regelmessig styrke i et par uker, tenkte jeg det var på tide med en liten oppdatering på hvordan det går.

Kort fortalt er jeg veldig fornøyd. Ekspertisen min ligger mer på utholdenhetssiden, og ikke på styrkesiden. Derfor var det helt nødvendig for meg å kunne få hjelp fra en som kan sakene sine. Opplegget som ble lagt opp for meg er skreddersydd det å kunne slå ned et par minutter på tiden min i de ulike Tour de Romsdal løpene. Og spesielt er det grunnmuskulaturen som mage og rygg vi har jobbet med, med fin framgang å kunne vise til. Jeg skal også nå begynne å prøve meg på litt styrkeløft øvelser som markløft, knebøy, militærpress og benk. Treneren min mener nemlig at jeg hadde hatt godt av å bygge opp noe mer styrke i hele kroppen. Men vi kommer til å kjøre mange repetisjoner, siden det er mer den utholdende styrken jeg er ute etter, mer enn å kunne løfte mye få ganger.

Det å kjøre mange repetisjoner gjør også at jeg ikke kommer til å få noen slike “bodybuilding” muskler. Det ville for en som driver med utholdenhet vært mot sin hensikt. Det å drasse rundt på en stor kropp opp i et motbakkeløp er nemlig ikke noe sjakktrekk! Så jeg satser på å holde meg på den vekten jeg er nå, men da øke noe i styrke.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *