Her forrige helg arrangerte jeg og Hilde middagsselskap hjemme hos oss. Det var på en søndag, så det var også på den dagen jeg har både trenings og jobbfri. Så det passet utmerket med andre ord. Vi hadde invitert en stor gruppe av vennene våre, og det ble en meget fin kveld.

Sunn mat er god mat!
Jeg trener som sagt veldig mye, så derfor prøver jeg også å spise sunn og god mat. Men det betyr absolutt ikke at maten trenger å være noe dårlig! Vi lagde nemlig en helt herlig tre retters middag. Vi startet med hjemmelagde hvitløksbrød før vi hadde en helstekt kylling marinert i øl og masse ulike urter. Om du stoppet litt opp når du hørte hva marinaden var laget av, er du nok ikke den første som har hatt en slik reaksjon. Det hadde nemlig jeg også den første gangen jeg hørte om oppskriften. Kylling i øl? Er ikke akkurat den kombinasjonen man først tenker på. Men det er faktisk en utrolig god kombinasjon. All alkoholen forsvinner når kyllingen stekes i ovnen, og du sitter kun igjen med en herlig duft og smak.

Til dessert hadde vi min favoritt, sjokoladekake. Men i stedet for sukker brukte vi faktisk stevia, en naturlig søt plante og sukkererstatning. I tillegg lag hadde vi også noen spiseskjeer med proteinpulver i deigen. Igjen så høres det kanskje ut som en spesiell kombinasjon, men det funker helt utmerket og er veldig mye sunnere enn alternativet med sukker. Så jeg kan absolutt anbefale dere å eksperimentere med litt uvanlige ingredienser. Er det nok forespørsler etter oppskriften så skal jeg også vurdere å gi fra meg hemmelighetene mine!

Okategoriserade

styrketreningJeg skrev tidligere om at jeg var begynt med en mer metodisk styrketrening, og hadde gått til anskaffelse av en privat trener. Nå når jeg har fått litt mer erfaring rundt det, og trent regelmessig styrke i et par uker, tenkte jeg det var på tide med en liten oppdatering på hvordan det går.

Kort fortalt er jeg veldig fornøyd. Ekspertisen min ligger mer på utholdenhetssiden, og ikke på styrkesiden. Derfor var det helt nødvendig for meg å kunne få hjelp fra en som kan sakene sine. Opplegget som ble lagt opp for meg er skreddersydd det å kunne slå ned et par minutter på tiden min i de ulike Tour de Romsdal løpene. Og spesielt er det grunnmuskulaturen som mage og rygg vi har jobbet med, med fin framgang å kunne vise til. Jeg skal også nå begynne å prøve meg på litt styrkeløft øvelser som markløft, knebøy, militærpress og benk. Treneren min mener nemlig at jeg hadde hatt godt av å bygge opp noe mer styrke i hele kroppen. Men vi kommer til å kjøre mange repetisjoner, siden det er mer den utholdende styrken jeg er ute etter, mer enn å kunne løfte mye få ganger.

Det å kjøre mange repetisjoner gjør også at jeg ikke kommer til å få noen slike “bodybuilding” muskler. Det ville for en som driver med utholdenhet vært mot sin hensikt. Det å drasse rundt på en stor kropp opp i et motbakkeløp er nemlig ikke noe sjakktrekk! Så jeg satser på å holde meg på den vekten jeg er nå, men da øke noe i styrke.

Okategoriserade

Som jeg skrev tidligere var det vi fokuserte på med oppussingen av huset vårt nå, stuen. Vi har tidligere lagt nytt parkett, og nå har vi også fått ny kledning på veggen på plass. Både jeg og Hilde har brukt mange timer på arbeidet, men når vi ser på resultatet kunne vi ikke vært mer fornøyd. Det gir en veldig god følelse å komme inn i et rom hvor det er du som har gjort alt sammen selv. Du kjenner hver krik og krok, og hver eneste feilslåtte spiker. Det gjør rommet på mange måter mer til vårt.

Nytt interiør
Jeg nevnte også i det tidligere innlegget det relativt slitte interiøret vi hadde stuen. Mye av det var ting vi hadde fått fra andre, og også en del av møblementet til de som hadde huset før oss sto igjen. Men nå er imidlertid alt det blitt skiftet ut og nytt møblement er på plass. Spesielt er vi veldig glad i innkjøpet av to nye sofaer. Vi endte opp med å handler på nett og fikk alt levert rett på døren. Vi brukte Trademax, og om du ser på hjemmesiden deres kan du se at de har et kjempeflott utvalg. Jeg kan absolutt anbefale selskapet. Alt kom i løpet av et par dager og kvaliteten på møblene er det ingenting å si på. Jeg var først litt skeptisk til å bestille slike store ting på nettet, men det var ingen grunn til å bekymre seg og ting gikk helt glimrende.

Okategoriserade

Noe av det jeg liker best er å kombinere sosial aktivitet med trening. I stedet for å ligge i sofaen og se en film med en kompis, synes jeg det er veldig mye mer moro og givende å ta en treningsøkt sammen. Jeg er også veldig heldig å ha venner som er nesten like treningsnarkomane som meg, og de er ikke vanskelig å be når jeg inviterer til joggetur. Det er også lettere å ta seg skikkelig ut når man trener sammen med andre. Spesielt om du har en kamerat som er jevnbyrdig med deg, eller litt sterkere/bedre kondisjon, vil konkurranseinstinktet føre til at du presser deg det lille ekstra. Kanskje ikke det stemmer for alle, men for meg er konkurranse noe som tenner en ekstra liten plugg i meg. Slik har det forsåvidt alltid vært, og hele familien min er konkurransedrevne mennesker.

Det er litt rart for Hilde, min kjæreste, har ikke et like stort utpreget konkurransebehov. Og hun synes nok at jeg kan ta ting litt for langt til tider. Så når jeg begynner å lage konkurranser om hvem som kan ta på seg klærne først om morgenen, får jeg stort sett ikke noe særlig respons. Og det er jo i utgangspunktet kanskje ikke så rart! Men hun er veldig godt trent hun også, og noe av det vi liker å gjøre sammen er å dra på lange sykkelturer. Det var faktisk slik vi møttes, på sykkelferie i Danmark. Det er nå hele 6 år siden, men det virker nesten litt som om det var i går.

Okategoriserade

treningHer i denne bloggposten, og siden bloggen fortsatt er helt ny, tenkte jeg å skrive litt generelt om treningen som jeg gjør. Vanligvis har jeg 6 dager med trening, og så en dag med hvile. For meg kan det være litt variert hvilken dag det er, men vanligvis blir det enten lørdag eller søndag. Og når du har kombinert heltidsarbeid med nesten heltidstrening, er den ene fridagen i uken meget kjærkommen! Men ikke tolk meg feil, det er jeg selv som velger å trene så mye som jeg gjør, og jeg liker det veldig godt. Så jeg ville absolutt ikke hatt det på noen annen måte.

Intervalltrening med langkjøring
Mye av treningen min er er lagt opp rundt både intervaller og lengre reine kondisjonsturer. Så om jeg sykler eller bare jogger vil jeg variere intensitet og lengden på økten. Ofte vil lengden jeg kan trene også være avhengig av hva annet som skjer i livet mitt. Er det travelt på jobb og i privatlivet, er det ikke alltid man har anledning til en 4-timers langkjøring på fjellet! Men vanligvis blir det rundt 3 langkjøringer i uken og 3 intervaller. Jeg har også begynt å øke andelen styrketrening, som forhåpentligvis kan hjelpe meg å få litt mer eksplosiv styrke når det trengs. Fram til nå har jeg ikke hatt god nok struktur på styrketreningen, og det har blitt med 1 til 3 ganger i uken på studio. Men nå har jeg fått meg en personlig trener som skal hjelpe meg få den biten på plass. Så det blir spennende å se hva resultater det kan føre med seg.

Okategoriserade

Først og fremst vil jeg starte med å ønske alle lesere velkommen til min blogg. Om du har lest “om bloggen” så har du nok allerede fått et godt inntrykk av hva jeg kommer til å skrive om her. Jeg er en ivrig idrettsutøver og sikter meg inn på en god plassering i Tour de Romsdal, og her vil jeg skriv mye om den treningen jeg gjør. Men som sagt så er det også veldig mye annet som skjer i livet mitt også, så det kommer nok ikke bare til å bli trening det går i. Jeg og min kjæreste har en ny bolig vi driver å pusser opp, og her skal alt fra bad til kjøkken og stue rives og bygges opp igjen. Vi har nok et ganske så langt tidsperspektiv på når huset står helt ferdig, så vi smører oss med tålmodighet.

Av den regelmessige treningen jeg gjør, så er det knyttet opp mot å kutte ned på tiden min i de ulike delene av Tour de Romsdal. Hele touren består av forskjellige deler med både motbakkeløp og sykling. Så det gjelder å trene variert og målrettet. Den sterkeste delen min er nok syklingen, det har jeg drevet med siden jeg var veldig liten. Mens der jeg fortsatt har en del å hente er på motbakkeløpet. Men jeg har sakte men sikkert framgang, og det er enda lenge igjen til touren startet, så jeg har fortsatt god tid på meg for å få alt skikkelig på plass. Men alt dette vil du selvsagt få lese mer om seinere!

Så kort fortalt, velkommen til min blogg!

Okategoriserade